sâmbătă, 9 februarie 2013

Iașul și Teiul lui Eminescu



       Mi-a plăcut ce a spus scriitorul Dan Lungu - „Tăierea teilor este uciderea simbolică a studenției în Iași pentru sute de mii de absolvenți și un atentat la memoria culturală a orașului. Când urmează teiul lui Eminescu?". Mulți însă nu înțeleg asta și chiar am văzut comentarii că de ce tot spunem că teii nu trebuie tăiați și de ce nu ne interesează alte subiecte. Mă interesează tot felul de subiecte și am scris, am făcut reportaje pentru radio, am relatat în direct despre diverse lucruri.

      Acum am considerat că paharul s-a umplut și că s-au adunat atîtea. Cum arată Iașul- rău și tot mai rău. Am mai spus asta și o repet. Ce găsești acum în Iași- străzi în construcție ale căror lucrări par să nu se mai termine. Gropile apar de la o zi la alta și sunt tot mai multe pentru că se peticesc străzile din Iași și se face de mîntuială. Am văzut asta în atîtea zile. Muncitorii se mișcau parcă în reluare și trăgeau de timp, așa că ce să ne mai mirăm că nu se termină cu asfaltatul. Maidanezi avem cît și pentru alte orașe și stau pe străzi, flămînzi, murdari, vai de capul lor și atacă des. Scormonesc în gunoiae că și astea mai vedem aruncate pentru că omul nostru nu poate fi civilizat și să pună gunoiul la coșurile special amenajate ci le lasă pe unde apucă. Unii scriu pe pereții blocurilor, pe garduri, pe geamuri, care arată de parcă ar fi vandalizate. (nu mă refer la graffiti)
      Ca să revin la teiul lui Eminescu, aș reaminti că așa cum scrie Wikipedia- este un tei argintiu vechi de circa 250 de ani, aflat în Parcul Copou din Iași. Acest copac, denumit și "copacul îndrăgostiților", este locul unde poetul Mihai Eminescu își găsea inspirația. În plimbările prin Copou, Mihai Eminescu s-a îndrăgostit de tei, venind deseori să-și adune gândurile sau să discute cu bunul său prieten, Ion Creangă, pe o bancă aflată la umbra protectoare a teiului. Acest tei este cel mai vechi copac din Grădina Copou. Trunchiul teiului, rămas gol în urma putrezirii, a trebuit să fie plombat cu mortar și consolidat cu manșoane (cercuri) de metal, iar ramurile sunt sprijinite în console.
         Pe 15 iunie, în fiecare an, când teii sunt în floare, Muzeul Mihai Eminescu din Parcul Copou organizează "Sărbătoarea Teiului", având drept ax de desfășurare "Teiul lui Eminescu".
      Să ne bucurăm de acest tei că nu se știe ce idei le vor mai veni unora.

      

3 comentarii:

  1. Viceprimarul Mihai Chirica a tinut sa mentioneze ca actiunea de taiere a teilor va continua in zilele urmatoare indiferent de reactia opiniei publice.
    Toti cei indignati de decizia primariei sunt invitati sa-si faca auzita vocea participand la o actiune de protest, Duminica, 10 Februarie la ora 18:00, pe bulevardul Stefan cel Mare, in fata bisericii Trei Ierarhi.
    Detalii aici: https://www.facebook.com/IasuliubesteTeii

    RăspundețiȘtergere
  2. stiu.am scris despre asta ieri.vedem mîîine cîți vor veni.

    RăspundețiȘtergere
  3. http://brenddeiasi.blogspot.ro/2013/02/salvam-teii.html

    RăspundețiȘtergere