vineri, 8 februarie 2013

Glasul teilor din Iași



      Mă uit că sunt persoane care ajung pe micul meu blog dînd căutare „tăierea teilor iași”. Da, am scris despre subiectul acesta pentru că nu sunt de-acord cu tăierea teilor care sunt emblematici pentru oraș, care fac parte din istorie municipiului, din farmecul lui atît cît există. Parfumul lor și imaginea cu teii în floare nu va mai fi la fel oricît de opomiști am încerca să fim.

      Pentru a da detalii exacte pentru cei interesați și mai mulot pentru necunoscători am căutat și am aflat următoarele- Teiul, sau Tilia, este genul ce cuprinde aproximativ 30 de specii de arbori, nativi zonelor temperate a emisferei nordice, în Asia (unde majoritatea diversității speciilor este găsită), Europa și estul Americii de Nord. Speciile de Tilia constau în copaci foioși, ajungând de la 20 la 40 m înălțime, cu frunze străbătute de nervuri și anvergura de 6-20 cm și flori cu sămânță dicotiledonată. Numărul exact de specii este incert deoarece multe dintre ele hibridizează spontan, atât în sălbăticie cât și cultivate. Este răspândit prin pădurile din regiunile deluroase până aproape de zona muntoasă.”
     De ce am pus aceste date pentru că cei care îi taie nu țin cont de nimic, nu au nici un fel de cunoștiințe legate de acest copac și văd că nici nu îi interesează. De asemenea, într-o seară am auzit cum un domn îi spunea copilului său că tei de pe Bulevardul Ștefan cel Mare din Iași trebuie tăiați pentru că nu sunt dretpți așa ca noii salcîmi japonezi care vot umple zona cu mirosul lor.”
     Din tot ce s-a întîmplat pînă acum observ că sunt multe lucruri care se fac doar ca să fie făcute și informațiile lipsesc intenționat sau poate nu.
     Sper ca semnalele date pe rețelele de socializare, petițiile și tot ce a mai fost și va mai fi, să le dea de înțeles autorităților că nu trebuie să se renunțe la ceva care face parte din oraș. Mai bine teii erau curățați corespunzător și periodic decît să fie tăiați dar văd că distrugerea a fost un mod mai ușor de a scăpa de...cîțiva tei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu