. Ministerul Educației Naționale și UNICEF, în
parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor
Vârstnice, Institutul Național de Statistică (INS) și Institutul de Științe ale
Educației (ISE) au lansat astăzi “Toţi copiii la şcoală până în 2015.
Iniţiativa globală privind copiii în afara sistemului de educaţie: studiu
național”.
Așa cum relevă studiul și experiența practică a
UNICEF – în special prin implementarea inițiativei “Hai la Școală”,
participarea la educație a copiilor este rezultatul acțiunilor convergente ale
școlii, familiei, instituțiilor reprezentative ale comunității și ale
autorităților publice centrale. Situația copiilor aflați în afara sistemului de
educație este adesea consecința mai multor factori: sociali, culturali,
economici, educaționali.
„Mă bucur că România este una dintre primele țări
care lansează acest raport, un model de bună practică la nivel internațional.
Am încredere că buna colaborare dintre instituțiile care au participat la
elaborarea raportului va continua prin dezvoltarea de politici publice și
inițiative care vizează soluționarea integrată fenomenul abandonului școlar”, a
declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România. “Rata de părăsire
timpurie a școlii a crescut în anii trecuți până la 17.5%. România și-a propus
în linie cu Strategia Europa 2020 să reducă rata părăsirii timpurii a școlii la
15% până în 2014 și 11% până în 2020. Experiența din România și din Europa a
demonstrat valoarea mediatorilor școlari. Astăzi România are cadrul legal și
aproape 500 de mediatori, dar are nevoie urgent de încă 1.500 de mediatori
școlari în comunitățile vulnerabile”, a mai adăugat Sandie Blanchet.
Studiul propune o nouă modalitate de a privi datele
statistice astfel încât fenomenul neparticipării școlare să fie explicat și să
se găsească intervențiile cele mai potrivite pentru a preveni riscurile care,
neadresate la timp, duc la abandon școlar. Astfel, analiza datelor arată că
procente semnificative, 8% din copii de vârstă 7 - 10 ani și 5% din cei de
vârstă 11 - 14 ani nu frecventau școala, iar principalele motive sunt legate de
sărăcie, educația limitată a părinților, lipsa unui mecanism adecvat la nivelul
școlii de a recunoaște din timp riscurile și a le adresa. Fenomenele negative
se accentuează în mediul rural și, în termeni de etnie, afectează în mod
disproporționat pe romi față de populația majoritară.
Recomandările generale ale studiului vizează o mai
bună colectare si raportare a datelor privind abandonul școlar, pregătirea
adecvată a resurselor umane și dezvoltarea unui curriculum adaptat la nevoile
copiilor în risc de abandon, valorizarea parteneriatului școală-părinți și
creșterea atractivității școlii, dezvoltarea de capacități administrative și
manageriale, precum și finanțarea rațională a programelor sociale și
educaționale.
La începutul anului 2010, UNICEF și Institutul de
Statistică al UNESCO au lansat inițiativa globală Out of School Children pentru
a încuraja dezvoltarea de politici mai complexe, mai bine documentate și o
monitorizare mai atentă cu privire la excluderea copiilor de la educație.
Inițiativa vizează 26 de țări în care s-a analizat în profunzime situația copiilor
care nu merg la școală sau sunt în risc de a rămâne în afara școlii, inclusiv
factorii de excludere și politicile existente, menite să îmbunătățească
participarea lor școlară.
Scopul acestei inițiative globale este de a
impulsiona cercetarea în educație și realizarea de studii naționale prin
colaborarea interinstituțională. Inițiativa vizează totodată îmbunătățirea
capacității naționale de colectare și gestionare a statisticilor legate de
educație, de analiză a politicilor și de dezvoltare de strategii naționale pe
baza datelor statistice. Inițiativa globală și raportul național pornesc de la
ipoteza că o mai bună înțelegere a dimensiunilor excluziunii reprezintă cheia
unor politici eficiente de prevenire a abandonului școlar.
Datele statistice reflectă de fiecare dată situația
din teren cu unul-doi ani în urmă. Elaborarea studiului a început în 2010 cu
dezvoltarea metodologiei de lucru la nivel global. În România, pentru
realizarea studiului s-a lucrat cu datele disponibile în anul 2011, care
reflectă situația de la nivelul școlilor din anul 2009. Studiul este o
radiografie a sistemului care surprinde tendințele în ceea ce privește
participarea școlară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu