duminică, 28 octombrie 2012

"După dealuri" și etichetele


    În sfîrșit filmul lui Cristian Mungiu După dealuri” a ajuns în cinematografele din Iași. Subiectul este legat de evenimentul de la  mănăstirea Tanacu din anul 2008. Regizorul ieșean a încercat să pună în scenă doar pasaje din cazul din urmă cu 4 ani. Dacă ar fi urmat firul tragediei, în totalitatea ei, cu siguranță biserica ortodoxă și mulți români ar fi ajuns să îl acuze de fel de fel de lucruri.
    Superficialitatea, teama, indiferența îi determină pe foarte mulți români să acuze un conational și tot ce vine din afară este mult mai bun.
    Aceasta este observația pe care o fac după ce am văzut filmul chiar în seara de gala și am sesizat reacții în sală sau la finalul vizionării.
    Din păcate calitatea sunetului și chiar a imaginii, pe alocuri, a lăsat de dorit. Cinematografele noastre nu sunt dotate așa cum ar trebui. Mă refer la cele de stat. Nimeni nu mai investește dar ne mirăm de ce nu îți vine să mergi la un astfel de cinematograf.
   Filmul lui Cristian Mungiu este plin de emoții, de mesaje pe care nu le poți înțelege dacă nu ești parte din film, nu te rupi de tot ce te înconjoară pe parcursul vizionării.
   Pentru cei care critică, le spun să meargă la film și să fie atenți la mesaje. Pentru cei care spun că le este rușine că sunt români, le spun să analizeze bine totul înainte de a pune etichete.
   De multe ori suntem superficiali sau ne este teamă să vedem adevărul, să gîndim cu propriul cap ca să nu spună altcineva că nu este bine cum facem. Reflecție și sinceritate față de propria persoană și mai ușor cu etichetele la oameni că nu sunt produse de pe rafturile magazinelor.

2 comentarii:

  1. Am văzut azi filmul și subscriu că filmul e plin de mesaje, trăiri, stări sufletești din cele mai diverse. Am doar o mica reținere: un caz izolat petrecut undeva "după dealuri" poate fi puțin jenant pentru un public majoritar ortodox. De ce? E pericolul ca de la acest caz particular să se generalizeze: duritatea și îngustimea "tuturor" călugărițelor, biserica și acele camere cam insalubre (ori știm ca mănăstirile noastre sunt oaze de frumos)... oricum, cu toate calitățile sale, filmul poate sa aducă și un mic deserviciu mănăstirilor ortodoxe (pe care știm că occidentalii le iubesc și le adoră... În concluzie filmul are și pozitiv dar și negativ...

    RăspundețiȘtergere
  2. Părinte,eu ca ortodox am observat că regizorul Cristian Mungiu a fost ponderat în prezentarea subiectului Tanacu. De mult timp, o parte dintre preoţii ortodocşi nu mai merg pe drumul drept iar greşelile lor ar trebui sesizate şi taxate. Poate nu într+un film dar mai marii Bisericii Ortodoxe ar trebui să cearnă foarte bine sita. A fi preot este nevoie de o chemare dar şi o decenţă morală, de o viaţă pe care enoriaşii să o ia drept model.
    Filmul trebuie văzut şi revăzut şi analizat fiecare detaliu. Simbolistica este atît de bogată că biserica otodixă apare în ipostaza bună dar şi una mai delicată. Păcatele nu mai sunt recunoscute şi omul cade în păcat foarte repede. Credinţa adevărată îl poate adue pe drumul bun.

    RăspundețiȘtergere